Sunday, July 26, 2009

UMNO oh UMNO

UMNO juga perlu bangun dalam isu SPRM. Tidak mustahil MCA dan Gerakan juga akan memulakan langkah menggesa SPRM di siasat atas kematian Teoh Beng Hock baru-baru ini. Sekiranya ini berlaku maka UMNO akan terus tertinggal dengan cara ortodoks – meletakkan seolah-olah kritikan atas SPRM adalah kritikan ke atas UMNO. Ini perlu di asingkan dan UMNO jangan melatah seolah-olah kritikan ke atas SPRM adalah kritikan ke atas UMNO dan UMNO pula yang bertanggungjawab memikul liabiliti kerajaan secara pukal. Namun setiap kenyataan dari kepimpinan UMNO hanya meletakkan UMNO sebagai benteng SPRM. Kenapa tidak lebih proaktif – turut bersama-sama rakyat marhaen untuk bersimpati dan mahu mencari kebenaran atas apa yang berlaku ke atas Teoh – Setiausaha Politik EXCO Kerajaan Negeri Selangor Ean Yong Hian Wah.

Malang hari ini – Khir Toyo keluar dengan kenyataan ala-ala benteng SPRM. Nazri Tan Sri Aziz dengan cara purbanya turut mengeluarkan kenyataan seakan benteng kepada SPRM. Ini dituruti oleh TPM - Tan Sri Muhyiddin yang membicarakan manipulasi Pakatan Rakyat atas perkara ini, dengan mengatakan isu ini telah dipolitikkan. Corak defensif dan berlagak seperti benteng kepada SPRM hanya menolak jauh UMNO dari persepsi rakyat. UMNO perlu menunjukkan ketidakpuasan hati mengenai apa yang berlaku dan bangkit turut mendesak SPRM disiasat. Reformasi dalam UMNO perlu total dan bukan hanya menumpukan kepada satu arah dan matlamat yang tidak menyentuh rakyat secara terperinci. Bertindak defensif atas perbuatan SPRM, adalah langkah politik tempang dan akan menjadikan UMNO sasaran untuk bantahan bagi apa sahaja kesalahan dan kesilapan perlakuan jentera kerajaan.

Kita perlu juga ingat ada laporan polis dari ahli UMNO sendiri yang melapurkan bahawa beliau di belasah dan seolah-olah dipaksa membuat pengakuan menuduh - dalam kes rasuah politik wang Dato Norza Zakaria baru-baru ini. Namun UMNO sendiri tidak bangkit mempertahankan, akhirnya isu ini senyap tergantung. Bangun UMNO bangun – MOVE ! masa semakin mendesak untuk perubahan dan untuk UMNO di terima semula sebelum PRU 13.

No comments: